Terénní program

Poskytovatel
Město Varnsdorf, IČ: 00261718, náměstí E. Beneše 470, 407 47 Varnsdorf

Služba je poskytována na adrese

  • T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf

Sociální služba je podpořena Ústeckém krajem.

                                

Sociální služba Terénní program je ukotvena v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v § 69. Terénní programy jsou terénní služby poskytované osobám, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy. Služba je určena pro problémové skupiny osob, uživatele návykových látek nebo omamných psychotropních látek, osoby bez přístřeší, osoby žijící v sociálně vyloučených komunitách a jiné sociálně ohrožené skupiny. Cílem služby je tyto osoby vyhledávat a minimalizovat rizika jejich způsobu života.

Poslání

Terénní program aktivně vyhledává sociálně ohrožené jednotlivce žijící v sociálně vyloučených lokalitách i mimo ně, osoby v krizi na území města Varnsdorfu.

Terénní program pomáhá minimalizovat rizika způsobená životním stylem klientů a nabízí svou pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí. Tím přispívá ke zvyšování kvality života klientů a začlenění do společnosti.

Cíle

Terénní program se snaží osoby v krizi, osoby žijící v sociálně vyloučených lokalitách a osoby, které vedou rizikový způsob života, nebo jsou tímto způsobem ohroženy, vyhledat a minimalizovat rizika jejich způsobu života. Cílem je podporovat a motivovat klienty k samostatnosti při řešení svých problémů. Terénní program učí a podporuje klienty při získávání dovedností a schopností, které jim mohou pomoci ke zlepšení jejich sociální situace a poskytuje základní informace pro zlepšení obtížné situace.

Cílová skupina

  • Jednotlivci ve věku od 16 let do neomezení věku.

Místo poskytování služby

  • Dle přání zájemce může jednání probíhat na smluveném místě.
  • V domácnosti zájemce (klienta).
  • Na pracovišti terénních pracovníků – T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf.

Poskytované služby

  • Podáváme základní informace (možnost se poradit, přístup k internetu, telefon).
  • Podporujeme při napsání dopisu nebo jiného podání, odvolání, podporujeme při vyplňování různých formulářů, žádostí, sepsání životopisu apod.
  • Poradíme s řešením dluhů, exekucí.
  • Podpoříme vás při jednání s úřady, zaměstnavateli, lékaři, soudy apod.
  • Můžeme vás na jednání doprovodit a podpořit při komunikaci s úředníky.
  • Pomáháme s vyřizováním sociálních dávek.
  • Podporujeme při hledání bydlení.
  • Podporujeme se zajištěním lékařské péče.
  • Podporujeme při hledání a udržení si zaměstnání.
  • Umožňujeme využít šatník, potravinovou a materiální pomoc.
  • Podporujeme při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou.
  • Podporujeme rozvíjení spolupráce s dalšími službami, které mohou přispět k naplnění cílů.
  • Podporujeme klienty při získávání hygienických návyků.
  • Pomáháme s hospodařením.

Realizace terénní práce

  • Terénní pracovník aktivně vyhledává zájemce o službu, nebo je zájemcem osloven v terénu.
  • Dle přání zájemce může jednání probíhat na smluveném místě, v přirozeném prostředí (v domácnosti zájemce) nebo v prostorách Centra sociálních služeb města Varnsdorf (dále jen CSS).
  • Pracovník provede pohovor, ze kterého budou zjišťovány potřeby zájemce, jak doposud svou situaci řešil, hledají důvody jeho problému a co chce změnit.
  • Při navrhování řešení se vychází z individuálních potřeb zájemce.
  • Sociální pracovník vždy posoudí nepříznivou sociální situaci, popřípadě doporučí další dostupně veřejné zdroje.
  • Rozhodne-li se zájemce využívat služby TP, jeho očekávání nejsou v rozporu s poskytovanou službou a spadá-li do cílové skupiny, je sním následně uzavřena písemná smlouva o poskytnutí terénní služby.
  • Pokud do cílové skupiny nespadá, je mu zprostředkována odpovídající služba.
  • Po uzavření smlouvy o poskytnutí terénní služby, klíčový pracovník společně s klientem sestavuje individuální plán, tzn. naplánování dílčích kroků, které povedou k naplnění cíle.
  • Klient musí být zapojen v co největší míře do všech fází procesu. V případě potřeby je nutné podporovat spolupráci s dalšími osobami (např. rodina, instituce apod.).
  • Cílem je zisk, obnova nebo udržení schopností a dovedností klienta, které umožní jeho zapojení, setrvání ve společnosti nebo zvýšení kvality života.
  • Naplnění osobního cíle musí stát klienta úsilí, je to zisk nové dovednosti nebo posílení stávajících dovedností.
  • Podpora musí být neustále přizpůsobována motivaci a možnostem klienta.
  • Hodnocení naplňování osobních cílů probíhá formou písemného zápisu do individuálního plánu, kde jsou průběžně hodnoceny jednotlivé kroky, které vedou k naplnění cíle.
  • Pokud cíle nejsou naplňovány, je potřeba přehodnotit buď stanovené cíle nebo naplánovaný postup.

Zásady poskytované služby

  • Mlčenlivost– poskytnuté informace jsou důvěrné, nikomu nejsou dále předávány (výjimkou je ze zákona uložená oznamovací povinnost).
  • Důvěra – vztah mezi pracovníkem a klientem je postaven na vzájemné důvěře.
  • Dobrovolnost služba je poskytována na přání klienta a v rozsahu, který si sám zvolí.
  • Rovnost – pracovník nabízí služby bez jakékoli diskriminace.
  • Individuální přístup – hledáme řešení dle konkrétní situace a potřeby klienta.
  • Bezplatnost – služba je poskytována zdarma.

Způsob podávání a vyřizování stížností

  • Klient má právo si v případě nespokojenosti s kvalitou poskytované služby nebo s přístupem pracovníků stěžovat.
  • Stížnost může podat klient nebo kdokoliv, kdo se domnívá, že je důvod ke stížnosti.
  • Při podání a vyřizování stížnosti má klient právo si zvolit svého zástupce.
  • Poskytovatel řeší veškeré přijaté stížnosti.

Stížnosti může stěžovatel sdělovat ústně, písemně nebo anonymně: vedoucí CSS - Bc. Jitka Suchardová,  jitka.suchardova@varnsdorf.cz, telefon: +420 724 146 452 nebo písemně na adresu poskytovatele.

  • Schránka důvěry je umístěná v sídle TP na adrese T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf.
  • Telefonicky, písemně či ústně na Městském úřadu Varnsdorf.
  • Bližší informace ke způsobu řešení stížností jsou k dispozici v sídle poskytovatele.

Terénní pracovník službu neposkytuje v těchto případech

  • Klient požaduje činnost, kterou služba Terénní program neposkytuje (např.: žádost o insolvenci, běžné nákupy, zajišťování zdravotní péče, nepůjčujeme peníze, nerozdáváme byty – žádné nevlastníme, apod.).
  • Zájemce o službu nepatří do cílové skupiny.
  • Terénní pracovník má již naplněnou kapacitu, v takovém případě odkáže zájemce o službu na jinou dostupnou pomoc, nebo se společně domluví na nejbližším možném termínu.
  • Zájemce o službu se chová agresivně, vyvíjí na pracovníka nátlak, chová se diskriminačně.
  • Zájemce je pod vlivem omamné nebo psychotropní látky.

Doba poskytování služby 

Pondělí až pátek od 7:00 do 15:30 hodin.

Kontaktní údaje

Adresa
T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf

Bc. Jitka Suchardová, vedoucí Centra sociálních služeb
E-mail: jitka.suchardova@varnsdorf.cz
Telefon: +420 724 146 452

Eliška Kvardová, DiS., sociální pracovnice
Ludevít Šandor, DiS., pracovník v sociálních službách
E-mail: css@varnsdorf.cz
Telefon: 412 384 516, +420 723 575 717

Sociální služba terénní program nenahrazuje komerční a veřejně dostupné služby.