Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi

Poskytovatel
Město Varnsdorf, IČ: 00261718, náměstí E. Beneše 470, 407 47 Varnsdorf

Služba je poskytována na adrese

  • T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf

Sociální služba je podpořena Ústeckém krajem.

Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi (SAS) je ukotvena v zákoně č. 108/2006 Sb. o sociálních službách v § 65. Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi jsou terénní, popřípadě ambulantní služby poskytované rodině s dítětem, u kterého je jeho vývoj ohrožen v důsledku dopadů dlouhodobě krizové sociální situace, kterou rodiče nedokáží sami bez pomoci překonat, a u kterého existují další rizika ohrožení jeho vývoje.

Poslání

Posláním SAS je pomáhat při řešení problémů. Lidským a partnerským způsobem nabídnout a ukázat možnosti řešení v nepříznivých rodinných, rodičovských či sociálně – ekonomických situacích, které rodina či rodiče nejsou schopni vlastními silami vyřešit, překonat a díky které je navíc ohrožen vývoj dětí a fungování rodiny.

Cíle

Hlavním cílem SAS je zastavit zhoršování sociální situace rodiny, zlepšení životní úrovně rodiny a zvýšení sociálních dovedností jejích jednotlivých členů. Cílem je rodina, která je schopna samostatně zvládat problémy každodenního života a zajistila tak svým dětem v rámci svých možností odpovídající prostředí k jejich všestrannému rozvoji. Dále podporovat samostatnost a mobilizovat vnitřní zdroje rodiny, nikoliv vytvářet závislost rodiny na službě.

Cílová skupina

  • Rodiny žijící ve městě Varnsdorfu.
  • Rodiny s dětmi do 18 let věku.
  • Rodiny s dětmi do 26 let věku, pokud jsou studenty školy.
  • Rodinám, které se nacházejí v nepříznivé životní situaci ohrožující zdravý vývoj dětí, kterou z jakéhokoliv důvodu nemohou řešit vlastními silami.

Místo poskytování služby

  • Dle přání zájemce může jednání probíhat na smluveném místě.
  • V domácnosti zájemce (klienta).
  • Na pracovišti pracovníků SAS – T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf.

Poskytované služby

  • Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
    • Pracovně výchovná činnost s dětmi.
    • Pracovně výchovná činnost s dospělými, například podpora a nácvik chování včetně vedení hospodaření a udržování chodu domácnosti, pomoc při zadlužení, podpora          a nácvik sociálních kompetencí v jednání na úřadech, školách, školských zařízeních.
    • Nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností dítěte.
    • Zajištění podmínek a poskytnutí podpory pro přiměřené vzdělávání dětí.
    • Zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity.
  • Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
    • Podpora při vytváření sociálních a společenských kontaktů, například zprostředkování navazujících služeb, doprovázení do různých veřejných nebo jiných institucí – škola, školské zařízení, zaměstnání, lékař, volnočasové aktivity, orgány veřejné moci, instituce poskytující veřejné služby.
    • Podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů, vedení k samostatnosti uživatele při provádění těchto aktivit.
  • Sociálně terapeutické činnosti
    • Rozvoj a udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob, např. aktivity zaměřené na budování a rozvoj pracovních návyků a dovedností nezbytných pro integraci osob na trh práce, posilování sociálních dovedností potřebných v každodenním životě.
  • Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
    • Pomoc při vyřizování běžných záležitostí, např. pomoc, podpora a doprovod při vyřizování dokladů, sociálních dávek, nového bydlení, zaměstnání.
    • Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob, např. pomoc při znovunavázání kontaktu s rodinou, příbuznými, spolupráce při řešení situace s orgánem sociálně právní ochrany dětí.

Realizace SAS

  • První kontakt probíhá buď ambulantní formou v kanceláři SAS Centra sociálních služeb (dále jen CSS) nebo v terénu, zájemce o službu může pracovníky kontaktovat také telefonicky nebo emailem, kdy je dohodnuta osobní schůzka.
  • Zájemce o službu přichází z vlastní iniciativy nebo na jiné doporučení.
  • Před zahájením spolupráce probíhá rozhovor, kdy pracovník služby SAS získává informace, mapuje potřeby zájemce, poskytuje informace o podmínkách a průběhu poskytování služby a společně formulují individuální potřeby zájemce o službu.
  • Pokud se zájemce rozhodne se službou spolupracovat a patří do cílové skupiny, je se zájemcem uzavírána písemná smlouva o poskytování sociální služby.
  • Klienti jsou při ujednání smlouvy seznámeni s následujícími informacemi: rozsah, místo a čas poskytování služby, poslání a cíle služby, doba platnosti smlouvy, ukončení smlouvy, výpovědní důvody, základní práva a povinnosti poskytovatele a uživatele služby, klienti jsou seznámeni s podmínkami a průběhem poskytování služby.
  • Po uzavření smlouvy vede pracovník služby SAS rozhovor s klientem za účelem zjištění klientova cíle.
  • Pracovník s klientem na základě poskytnutých informací vytvoří cíl klienta, který  motivuje klienta k řešení své situace.
  • Je-li cíl naplněn, může být spolupráce s klientem ukončena.
  • Na základě rozhovoru mohou být zjištěny další potřeby a cíle, které klient chce řešit a spolupráce může dál pokračovat.

Zásady poskytování sociální služby

  • Dodržování Standardů kvality sociální služby a metodik naplňující standardy.
  • Dodržování Etického kodexu organizace a Etického kodexu sociálních pracovníků, dodržování lidských práv a základních svobod a zachování lidské důstojnosti.
  • Respektování svobodného rozhodnutí klienta, jeho názory, potřeby a zájmy.
  • Klienta nehodnotíme, zachováváme profesionální přístup a mlčenlivost o citlivých údajích klienta.
  • Zaměřujeme se na podporu vlastní iniciativy a aktivity uživatelů služby při řešení nepříznivé sociální situace.
  • Spolupracujeme s dalšími odborníky a institucemi, s nimiž hledáme společně s klientem nejvhodnější způsob řešení jeho situace.
  • Při poskytování služby je základním východiskem zájem dítěte a ochrana jeho práv.
  • Klientovi je nabízena pomoc v takové formě a rozsahu, jakou v dané situaci potřebuje .
  • Služba je poskytovaná bezplatně.

Způsob podávání a vyřizování stížností

  • Klient má právo si v případě nespokojenosti s kvalitou poskytované služby nebo s přístupem pracovníků stěžovat.
  • Stížnost může podat klient nebo kdokoliv, kdo se domnívá, že je důvod ke stížnosti.
  • Při podání a vyřizování stížnosti má klient právo si zvolit svého zástupce.
  • Poskytovatel řeší veškeré přijaté stížnosti.

Stížnosti může stěžovatel sdělovat ústně, písemně nebo anonymně: vedoucí CSS - Bc. Jitka Suchardová,  jitka.suchardova@varnsdorf.cz, telefon: +420 724 146 452 nebo písemně na adresu poskytovatele.

  • Schránka důvěry je umístěná v prostorách SAS na adrese T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf.
  • Telefonicky, písemně či ústně na Městském úřadu Varnsdorf.
  • Bližší informace ke způsobu řešení stížností jsou k dispozici v sídle poskytovatele.

Doba poskytování služby

Pondělí až pátek od 07:00 do 15:30 hodin.

Kontaktní údaje

Adresa
T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf

Bc. Jitka Suchardová, vedoucí Centra sociálních služeb
E-mail: jitka.suchardova@varnsdorf.cz
Telefon: +420 724 146 452

Zdeňka Ulrychová, DiS., sociální pracovnice
Iveta Zemanová, pracovnice v sociálních službách
E-mail: css@varnsdorf.cz
Telefon: 412 384 516, +420 725 560 539