Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Modrý kámen

Poskytovatel
Město Varnsdorf, IČ: 00261718, náměstí E. Beneše 470, 407 47 Varnsdorf

Služba je poskytována na adrese

  • T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf

Sociální služba je podpořena Ústeckém krajem.

Sociální služba Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež (NZDM) je ukotvena v zákoně č. 108/2006 Sb. o sociálních službách v § 62. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohroženým společensky nežádoucími jevy. Cílem služby je zlepšit kvalitu jejich života předcházením nebo snížením sociálních a zdravotních rizik souvisejících se způsobem jejich života, umožnit jim lépe se orientovat v jejich sociálním prostředí a vytvářet podmínky k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Služba může být poskytována osobám anonymně.

Poslání

Nízkoprahový klub pro děti mládež nabízí aktivní způsob trávení volného času, kdy se snaží o sociální začlenění dětí a mládeže, které se nacházejí v nepříznivé sociální situaci nebo jsou ohroženy rizikovým způsobem života. Chce jim zajistit bezpečné zázemí pro smysluplné trávení volného času a poskytuje vhodné prostředí pro rozvoj jejich zájmů a dovedností. Nízkoprahové zařízení dětem a mládeži poskytuje odbornou pomoc, informace a tím se snaží předejít jejich sociálnímu vyloučení.

Cíle

  • Uživatel se aktivně zapojuje do řešení své nepříznivé situace.
  • Uživatel zvládá problémy spojené se školou.
  • Uživatel umí rozvíjet a upevňovat své sociální dovednosti a schopnosti, a tím si zvýšit své sebevědomí a zlepšit postavení ve společnosti.
  • Uživatel se umí zapojit v co největší míře do běžného života.
  • Uživatel umí využít svůj volný čas způsobem, který pro něj není rizikový.

Cílová skupina

  • Děti a mládež od 6 do 26 let bez rozdílu pohlaví, etniky, náboženského či jiného smýšlení.
  • Děti a mládež vyrůstající v nepodnětném prostředí.
  • Děti a mládež, jež mají problematické vztahy s rodiči, vrstevníky nebo jinými autoritami.
  • Děti a mládež,  jež mají výchovné a vzdělávací problémy ve škole a sklon k porušování zákonů.

Místo poskytování služby

  • Dle přání zájemce může jednání probíhat na smluveném místě.
  • V domácnosti zájemce (klienta).
  • Na pracovišti pracovníků NZDM – T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf.
  • Okamžitá kapacita služby činí 20 uživatelů.

Poskytované služby

  • Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
    • Zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity (kulturní akce, návštěva kulturních zařízení, besídky, maškarní, sportovní akce, turnaje, pohybové aktivity), učíme se spolupracovat a znát principy fair play.
    • Pracovně výchovná činnost s dětmi (ruční práce, výtvarná činnost, rozvoj motoriky, estetického vnímání, talentu apod.).
    • Nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností (rozvoj komunikačních schopností a dovedností, podpora hygienických návyků, rozvoj vnímavosti, pozornosti, paměti, vyjadřování apod.).
    • Zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání (pomoc s přípravou na vstup do základní školy, pomoc se školní přípravou poskytnutím vhodného zázemí, pomůcek, technické podpory, nástupem na střední školu apod.)
  • Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
    • Aktivity vedoucí k získání nebo rozvíjení sociálních znalostí a dovedností nezbytných pro proces začleňování a řešení nebo předcházení nepříznivé životní situaci.
    • Aktivity realizované mimo zázemí služby (výlety, exkurze, návštěva jiných zařízení apod.) nezbytné pro úspěšný proces orientace ve společnosti, zlepšení komunikačních dovedností a osobnostních předpokladů.
  • Sociálně terapeutická činnost
    • Aktivity vedoucí k získání nebo rozvíjení sociálních znalostí a dovedností nezbytných pro proces začleňování a řešení nebo předcházení nepříznivé životní situaci.
    • Prevence nežádoucích jevů - besedy, přednášky.
    • Řešení osobních a vztahových problémů, porozumění sám sobě (motivace, prožívání, chování).
  • Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
    • Doprovod a pomoc uživatelům při jednání s institucemi a úřady.
    • Pomoc a podpora při obnovení kontaktu s rodinou, školou, kamarády.

Realizace nízkoprahového zařízení pro děti a mládež

  • Zájemce o službu sám kontaktuje pracovníky NZDM nebo pracovník kontaktuje zájemce   (o němž se dozvěděl), nabídne mu pomoc a využití služby.
  • Dle přání zájemce může jednání probíhat na smluveném místě, v přirozeném prostředí nebo v prostorách Centra sociálních služeb (CSS).
  • Pracovník provede se zájemcem rozhovor, ze kterého budou zjištěny jeho potřeby a co chce změnit.
  • Při navrhování řešení se vychází z individuálních potřeb, zájmů a přání zájemce.
  • Během adaptačního období, které trvá min. 2 měsíce se pracovník se zájemcem o službu společně dohodnou, zda zájemce spadá do cílové skupiny a rozhodne se, zda chce službu využívat.
  • Se zájemcem se uzavře ústní dohoda, o které je vyhotoven písemný záznam, který je uschován ve složce klienta.
  • Klíčový pracovník spolu s klientem sestavuje individuální plán, kde jsou stanoveny osobní cíle a způsob jejich naplňování.
  • Pokud do cílové skupiny nespadá, je mu zprostředkována odpovídají služba.
  • Klient musí být zapojen v co největší míře do všech fází procesu.
  • Naplnění osobního cíle musí stát klienta úsilí, je to zisk nové dovednosti nebo posílení stávajících dovedností.
  • Využití služeb je dobrovolné, klient si může vybrat činnost a podporu dle časového harmonogramu služby, kterou NZDM nabízí a provozuje.
  • NZDM poskytuje ambulantní a terénní služby.
  • Služba je osobám poskytována anonymně.

Zásady poskytování služby

  • Nízkoprahovost – provozní doba je přizpůsoben potřebám a možnostem docházky uživatelů, využívání služby je zdarma a zcela dobrovolné, uživatel nemusí sdělovat své jméno a příjmení, pro využití služby si může zvolit přezdívku.
  • Přiměřená podpora – uživatel je veden k tomu, aby se aktivně zapojil do řešení své nepříznivé situace, pracovník je průvodcem a pomáhá mu najít vhodný způsob řešení nepříznivé situace.
  • Individuální přístup – k uživatelům přistupujeme individuálně, bereme ohled na jejich individuální potřeby a životní situace.
  • Respekt – respektujeme rozhodnutí uživatele ohledně způsobu řešení jeho situace.
  • Komplexnost – ve prospěch uživatele a s jeho souhlasem spolupracujeme s ostatními institucemi (úřady, škola a další).
  • Samostatnost – podporujeme uživatele pouze tehdy, kdy není v rámci své nepříznivé situace schopen řešit ji sám,
  • Rovnost – klub nabízí své služby cílové skupině z Varnsdorfu a blízkého okolí bez rozdílu pohlaví, rasy, národnosti, příslušnosti k etnické menšině, barvy pleti, jazyka, víry, společenského postavení,

Způsob podávání a vyřizování stížností

  • Klient má právo si v případě nespokojenosti s kvalitou poskytované služby nebo s přístupem pracovníků stěžovat.
  • Stížnost může podat klient nebo kdokoliv, kdo se domnívá, že je důvod ke stížnosti.
  • Při podání a vyřizování stížnosti má klient právo si zvolit svého zástupce.
  • Poskytovatel řeší veškeré přijaté stížnosti.

Stížnosti může stěžovatel sdělovat ústně, písemně nebo anonymně: vedoucí CSS - Bc. Jitka Suchardová, jitka.suchardova@varnsdorf.cz, telefon: +420 724 146 452 nebo písemně na adresu poskytovatele.

  • Schránka důvěry je umístěná v sídle NZDM na adrese T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf.
  • Telefonicky, písemně či ústně na Městském úřadu Varnsdorf.
  • Bližší informace ke způsobu řešení stížností jsou k dispozici v sídle poskytovatele.

Doba poskytování

Pondělí až čtvrtek od 08:30 do 17:00 hodin.
Pátek od 08:30 do 15:30 hodin.

Kontaktní údaje

Adresa
T. G. Masaryka 2470, 407 47 Varnsdorf

Bc. Jitka Suchardová, vedoucí Centra sociálních služeb
E-mail: jitka.suchardova@varnsdorf.cz
Telefon: +420 724 146 452

Andrea Knotková, pracovnice v sociálních službách
Lucie Kudrová, pracovnice v sociálních službách
E-mail: css@varnsdorf.cz
Telefon: 412 384 516, +420 606 685 632