Uzavřené hlavní nádraží

Uzavřené hlavní nádraží

13. 1. 2011 - Jiří Sucharda
Většinu cestujících, kteří využívají přepravu po železnici, před koncem roku příjemně překvapily zánovní vlakové soupravy vybraného dopravce Vogtlandbahn...
na regionální trati 089 Rybniště - Varnsdorf - Liberec. Spolu se zvýšením komfortu ve vlastním dopravním prostředku však došlo od 12. prosince k uzavření všech prostor pro cestující na nádraží Varnsdorf. Cestující tak narážejí do neoznačených, uzamčených dveří nádraží a pro přístup na a z nástupiště musí používat nepříliš vábný, neosvětlený prostup mezi budovou a sklady na pravé straně nádraží kolorovaný kontejnery na odpad. Na základě reakcí řady nespokojených cestujících jsme se proto se žádostí o vyjádření obrátili na České dráhy, a. s. Zajímalo nás zejména, proč k uzavření nádraží došlo, zda se jedná o změnu trvalou, zda probíhají jednání s novým, alternativním dopravcem, zda nový dopravce prostory nechce sám využívat a v neposlední řadě, zda není možné uzavření nádraží a nutnost použití bočního vchodu nějak vyznačit. Z odpovědi Ing. Patrika Konopáska z regionální správy majetku ČD v ÚL vyplývá, že budova v železniční stanici ve Varnsdorfu je součástí dráhy v majetku ČD, a.s., a její poskytování nediskriminačním způsobem všem oprávněným dopravcům je povinností provozovatele dráhy, kterým je Správa železniční dopravní cesty, s.o. České dráhy nesou náklady spojené s veřejně přístupnými prostorami nádražních budov, které jako dopravce využívají. Žádný jiný dopravce se na nich zatím nikde nepodílí. V současné době však ČD nádražní budovu nevyužívají, a proto je budova uzavřena. Budova, včetně prostorů pro cestující (včetně podílu na nákladech spojených s provozem) byla v loňském roce několikrát na jednáních nabízena novému dopravci, ten však zatím jasně deklaroval nezájem o využití těchto prostor.

Z dalšího textu vyplývá, že před reálným nástupem konkurence v osobní železniční dopravě měl být stanoven postup, jak mezi oprávněné dopravce spravedlivě rozdělit náklady na správu, údržbu i úklid a další služby veřejně přístupných prostor železničních stanic (tedy nikoli celých budov). Řešením situace by mohlo být zavedení tzv. staničního poplatku za užití železničních stanic a služeb v nich poskytovaných.

Jaký je tedy pro cestující z toho všeho závěr? Povinností dopravce není vlastnit nádraží, prostory pro cestující, ani je provozovat. Cestující tak dnes může pro čekání na vlak využít krytý prostor 1. nástupiště a ve vlaku si zakoupit jízdenku. Služby čekárny, WC, uzavřené, či vytápěné čekárny, služby občerstvení nebo informací apod. jsou nadstandardní a tudíž nepovinné. Ani vlastník, ani dopravce na tom zatím nechtějí nic měnit. Pokud by tedy město mělo zájem pro cestující nádraží otevřít, je nutné se s požadavkem na zvýšení komfortu pro cestující veřejnost obrátit přímo na železničního dopravce, nebo je provozovat samo. Do té doby by ale bylo záhodno minimálně zkulturnit současný východ z nádraží tak, aby nový návštěvník města pochopil, že vystoupil v Evropě a ne v Asii, nebo na Balkáně.
JS

Diskusní fórum bylo uzavřeno, už není možné přidávat příspěvky!
 
Diskusní fórum
Autor Předmět Datum
Pavlik Stanek
Rozvoj města a dopravy
13. 1. 2011 15:40
Jiří Sucharda
Re: Rozvoj města a dopravy
13. 1. 2011 15:49
Jiří Sucharda
Re: Rozvoj města a dopravy
13. 1. 2011 16:07
milanhindrak
Re: Rozvoj města a dopravy
13. 1. 2011 18:31
Pavlik Stanek
Re: Rozvoj města a dopravy
13. 1. 2011 16:11
major Gagarin
Re: Rozvoj města a dopravy
13. 1. 2011 22:48
vdf
Re: Rozvoj města a dopravy
14. 1. 2011 8:53
občan
Re: Rozvoj města a dopravy
15. 1. 2011 21:19
Petr Bošek
Re: Rozvoj města a dopravy
20. 1. 2011 19:51
Pavel Rydval
Re: Rozvoj města a dopravy
21. 1. 2011 8:55
Václav Nechvíle
Vlaky Trilex
14. 1. 2011 9:06
zdenek stepanek
Re: Vlaky Trilex
14. 1. 2011 13:35
Hynek
Re: Vlaky Trilex
14. 1. 2011 14:30
zdenek stepanek
Re: Vlaky Trilex
14. 1. 2011 14:40
Josef
Bez nadpisu
14. 1. 2011 12:51
Venca
Re: Bez nadpisu
14. 1. 2011 13:13
vdf2
Re: Bez nadpisu
16. 1. 2011 1:17
zdenek stepanek
Re: Bez nadpisu
14. 1. 2011 14:43
Jan Rybar
A co takhle petice?
15. 1. 2011 15:45
Jan Rybar
Re: A co takhle petice?
15. 1. 2011 15:50
Milan Klimov
Re: A co takhle petice?
15. 1. 2011 23:36
vdf2
Re: A co takhle petice?
16. 1. 2011 1:15
vdf2
Re: A co takhle petice?
16. 1. 2011 1:20
V. Benedikt
Nádraží
15. 1. 2011 23:15
Jan Sommer
Re: Nádraží
16. 1. 2011 11:43
V. Benedikt
Re: Nádraží
16. 1. 2011 12:45
Milan Klimov
Nejen zisk, ale i prestiž města
15. 1. 2011 23:57
vdf2
Re: Nejen zisk, ale i prestiž města
16. 1. 2011 13:40
Zdenek Pochop
Bez nadpisu
16. 1. 2011 13:58
Martin Kornfeld
minenei Zdenek Pochop
17. 1. 2011 9:41
Zdenek
Re: minenei Zdenek Pochop
17. 1. 2011 10:02
K.Bradan
Nejen nádraží
16. 1. 2011 14:14
Lída
Re: Nejen nádraží
16. 1. 2011 18:06
Martin Kornfeld
Re: Nejen nádraží
25. 1. 2011 15:55
čitatel
Re: Nejen nádraží
28. 1. 2011 12:25
jmenovatel
Re: Nejen nádraží
28. 1. 2011 19:47
Martin Kornfeld
Re: Nejen nádraží
30. 1. 2011 20:18
vdf3
Bez nadpisu
17. 1. 2011 9:25
vdf2
Re: Bez nadpisu
17. 1. 2011 10:30
Jaromír JOSEF
Nádraží
29. 1. 2011 22:41
Marie
Re: Nádraží
30. 1. 2011 12:25
Jiří Sucharda
Re: Nádraží
30. 1. 2011 14:19
Josef
Re: Nádraží
3. 2. 2011 16:51
Josef
Re: Nádraží
3. 2. 2011 16:54
... co do jména...
Jak říkal Felix Holzman: "Pláčete dobře..."
30. 1. 2011 18:23
VV
Re: Jak říkal Felix Holzman: "Pláčete dobře..."
30. 1. 2011 21:57
bublina
Vlak do Liberce
3. 2. 2011 9:15
Josef
Re: Vlak do Liberce
3. 2. 2011 16:55
bublina
Re: Vlak do Liberce
3. 2. 2011 19:49
Vypsat vše