Dopravní spojení

Město Varnsdorf je ze třech stran obklopeno Spolkovou republikou Německo a od konce sedmdesátých let bylo často spojováno s významným hraničním přechodem pro osobní automobily a autobusy do Seifhennersdorfu (Spolková republika Německo). V současné době obě státní silnice, které prochází městem, směřují k hraničním přechodům a umožňují tak kvalitní a rychlé dopravní napojení na silniční síť SRN. Na severozápadní straně je k dispozici přechod do Seifhennersdorfu, který umožňuje přímou cestu směrem na Löbau, Bautzen a Drážďany, na jihovýchodní straně je to přechod do Grossschönau, který směřuje směrem k Žitavě, Görlitz a dále do Polska. Spojnici přes Seifhennersdorf do blízkého Rumburku po dlouhých letech vytvořila obnovená pravidelná autobusová doprava, která plynule navázala na tradici první R-U linky ze začátku minulého století. Přechod do Grossschönau spojuje naše město s ostatními okresy Euroregionu Nisa, kde přes Německo a Polsko směřuje do Frýdlantského výběžku a krajského města Liberce. Nedaleko obou přechodů, které mohou využívat vozidla do hmotnosti 3,5 resp. 7,5 tun, se nachází dálnice A 4, která vede napříč Evropou a lze jí využít například pro rychlé spojení s Ostravou. Výhodné umístění města umožňuje domácím i návštěvníkům naplno využít volnost Schengenského prostoru a to jak pro výhodné nákupy, ale zejména pro cestování a turistický ruch. V neposlední řadě je zapotřebí zmínit i nové místní cyklotrasy s návazností na oficiální cyklostezky, které návštěvníkům umožňují důkladnější poznání krás našeho města a okolí.

Existence hraničních přechodů v neposlední řadě slouží i vzájemné spolupráci při mimořádných událostech.

Spoj do vnitrozemí představuje mezinárodní silnice I/9, vedoucí do vnitrozemí, určená i pro kamionovou dopravu a také silnice vedoucí před okresní město Děčín do krajského města Ústí nad Labem. Tímto směrem se vydávají i turisté, toužící navštívit nedaleký národní park České Švýcarsko i s německou stranou Saského Švýcarska.

Významným autobusovým dopravcem je společnost QuickBus, zajišťující pravidelné denní spojení s hlavním městem.

Nemůžeme zapomenout ani na osobní železniční dopravu, která ve městě slouží již od roku 1869. V současné době představuje železnice, provozovaná německou společností Länder Bahn Trilex spojení s městy Žitava - Hrádek a Liberec, které využívají zejména turisté a studenti. Tato trať na své cestě prochází stejně jako silnice německým a polským územím. Pro turisty je výhodné i její napojení na pravidelnou parní linku ze Žitavy do významného lázeňského městečka Jonsdorf, nebo rozlehlého středověkého hradu s malebným městečkem Oybin. Směrem do vnitrozemí směřuje železniční trať do nedalekého Rybniště, kde se dělí na tratě do Děčína a České Lípy. Zajímavostí určitě zůstává i hojně využívaná první soukromá železniční zastávka v ČR a to u místního pivovaru Kocour na trati do Seifhennersdorfu.

Vzdálenosti v km do vybraných měst:

Česká republika Německo Polsko
Liberec 57,2 km 
Praha 111,0 km 
Ústí n L 68,4 km
Děčín 44,7 km
Zittau 37,7 km 
Bautzen 44,7 km
Görlitz 76,7 km
Löbau 63,2 km
Dresden 107,4 km
Sieniawka 18,4 km
Bogatynia 29,6 km
Zhořelec 52,7 km
Boleslaviec 104 km
Jelení Hora 90,4 km


Další data a fakta:

Geografické prostředí
Demografie
Trh práce
Hospodářství
Bytový fond a výstavba
Zdravotnictví a sociální péče
Školství
Životní prostředí